A kulcsszó kutatás ABC-je – 1. rész

2022.01.29

Ha van blogod, egy egyszerű landing oldalad vagy összetettebb weboldalad, esetleg webshopod, biztosan szeretnéd, hogy az minél előrébb szerepeljen a keresők találati listáján. Ezt kétféleképp érheted el: hirdetéssel (SEA) vagy jó keresőoptimalizálással (SEO). Ahhoz, hogy keresőoptimalizálásod eredményes legyen, elengedhetetlen a kulcsszó kutatás, vagyis a célcsoportod keresési szokásainak pontos megismerése. Első lépésként tekintsük át, hogy milyen típusú keresési kulcsszavak léteznek és azok miként működnek. 

Mik azok a kulcsszavak?

A kulcsszavak azok a szavak, amelyeket a célközönséged beír, vagy hangkereséssel bediktál kedvenc keresőjébe (pl. a Google-be), hogy információkat gyűjtsön azokban a témákban, amelyekben segítséget vár a találati listán megjelenített weboldalak tartalmából.

Mielőtt továbbmennénk, fontosnak tartom megjegyezni, hogy itt általában nem egyetlen szóból álló keresésről beszélünk, mind inkább többszavas kulcskifejezésekről.

Single kulcsszavak

Bár természetesen léteznek "single", azaz egyszavas keresések, amit általában azok az emberek használnak, akik nem tudják, hogy konkrétan mit is keresnek és kíváncsiak, hogy a beírt szóra milyen találatok jelennek meg. Ezek az emberek a vásárlási folyamatban még az érdeklődés szintjén állnak, vagy esetleg egy-egy témában általánosságokat keresnek. Gondoljunk csak bele, hogy hányféle találati eredményt kaphatunk pl. "kemping", "táborozás", "babaruha", "fogorvos", "autószerviz" stb. keresőszavakra.

Short keresőkifejezések

A szűkebb, jobb találati eredmények érdekében érdemes több szóból álló keresőkifejezéseket használni. Ezeket hívjuk rövid vagy rövid farkú (short vagy short tail) kulcsszavaknak, melyek legfeljebb 3 szó hosszúak, és így természetesen több információt tartalmaznak a keresést illetően, mint az egyszavas kulcsszavak. Ez segít pontosabban és gyorsabban megtalálni, amit keresünk, a weboldalak tulajdonosai pedig könnyebben optimalizálhatnak ezekre a kifejezésekre, mert bár kevesebben keresnek a pontosabb kifejezésekre, de pont az adott téma koncentráltsága miatt kisebb a verseny a találatokért és magasabb a konverziós lehetőség, hisz azok az emberek, akik ilyen típusú kulcsszavakat használnak a kereséshez, közelebb állnak a vásárláshoz. Az előző példákat használva, mennyivel pontosabb eredményt kaphatunk ha így keresünk: pl. "autós kemping Siófokon", "nonstop fogorvos Budapest", "márkafüggetlen autószerviz Újpesten"?

Long tail kulcsszavak

Léteznek még hosszú farkú (úgynevezett long tail) kulcsszavak, melyek még az előzőnél is pontosabb és több szóból álló kifejezések. Ezekkel a kulcsszavakkal sokkal kevesebb forgalom érhető el, de azok biztosan releváns érdeklődőket vagy vásárlókat eredményeznek. A hosszú farok kulcsszavakat általában két keresőkifejezésből, vagy egy kulcsszóból és egy keresőkifejezésből állítjuk elő, így további részletekkel segíthetjük potenciális ügyfeleinket és a Google számára is megfelelő információkat adunk, hogy jó helyen hozza weboldalunkat a long tail kulcsszavakra. Legtöbb esetben nem írunk blogot csak long tail kulcsszóra optimalizálva és nem javasoljuk ezt a stratégiát az ügyfeleinknek sem, mert általában hosszabb ideig tart a webhely forgalomnövekedése. De ha találunk egy fantasztikus hosszú farkú kulcsszót, amely pontosan leírja a termékünket vagy szolgáltatásunkat, és jó az esélyünk, hogy a keresők ránk találjanak, akkor hajrá, mindenképp megér tenni egy próbát. Tovább folytatva a fenti példát, long tail kulcsszavaink lehetnek: "gyermekbarát autós kemping Siófok előszezonban", "nonstop fogorvos Budapest VII. kerület", "Ford olajcsere márkafüggetlen autószervizben Újpesten".

LSI kulcsszavak

Léteznek még az úgynevezett "LSI", azaz Latens Szemantikai Indexelésű kulcsszavak, amelyekről mikor először hallottam, azt gondoltam, hogy lemaradtam valami titkos SEO stratégiáról, amellyel fantasztikus eredményeket lehet elérni, ám mikor utánajártam, kiderült, hogy ezek nem mások, mint a kulcsszavainkhoz kapcsolódó szinonimák és rokon értelmű szavak. A rövidítés jelentése tehát: L, azaz Latens = rejtett; S, mint Szemantikai = szavak közötti kapcsolat; I, azaz Indexelésű vagy Indexált = az információ megértésének javítását célzó; Ezeknek az LSI kulcsszavaknak a használatával könnyebben érthető és olvasmányosabb lesz az olvasó számára a szövegünk, valamint segít a Google számára is megérteni a cikk tartalmát, ha a Google robotja nem jött rá a tartalomra a címsorból és az alcímekből. A fenti példákat használva, ezek az LSI kulcsszavak lehetnek: "családbarát", "0-24", "fogászat", "autószerelő", stb. Ezen kifejezéseknek az egyszerű kulcsszavainkkal való párosításából újabb short tail kulcsszavakat hozhatunk létre, pl. "családbarát autós kemping", "0-24 fogászat", vagy "autószerelő Újpesten".

Összefoglalva

A 2-3 szóból álló rövid farok kulcsszavak a fő keresési kifejezések. A hosszú farok kulcsszavak szűkítik a keresés fókuszát, de aki ránk talál, az közelebb áll a vásárlás szándékához. Az LSI kulcsszavak pedig kibővítik a kereséssel kapcsolatos információkat, változatosabbá teszik a szöveget és megmutatják a Google-nak, hogy pontosan miről szól a téma.

Minél pontosabban szól a bejegyzés a témáról, annál könnyebben tudja a Google megmutatni a megfelelő keresést indító embereknek. Ez csökkenti a felhasználók visszafordulási arányát, növeli az oldalon eltöltött idejüket, így elmondhatjuk, hogy a pontosan meghatározott és alkalmazott kulcsszavak és kapcsolódó keresőkifejezések a bejegyzésben segítik a rangsorolást, javítják a webhelyünk tekintélyét, és csökkentik annak esélyét, hogy a bejegyzésünket a felhasználók és a Google is spamként értékeljék.

  • Hogyan találjuk meg ezeket a keresési kulcsszavakat?
  • Mit jelent a kulcsszó kutatás és miként keressünk hatékonyan?
  • Milyen legyen a kulcsszó stratégiád?
  • Milyen kulcsszó generátorok és ingyenes kulcsszó kereső eszközök léteznek?
  • Hol használhatjuk még a kulcsszavainkat?
  • Mit jelentenek a negatív vagy kizáró kulcsszavak?
  • Milyen kulcsszó egyezések léteznek és hol használjuk ezeket?
  • stb.

Korábban részben már érintettünk ezekből a témákból párat, de következő írásainkban ezekkel a marketing tippekkel részletesen fogunk foglalkozni.

Ha nem vagy tisztában azzal, hogy online csatornáid célközönsége milyen kulcsszavakra és kifejezésekre keres, milyen a kereséseik intenzitása, versenytársaid ugyan milyen kulcsszavakra optimalizálnak és mire lenne érdemes fókuszálnod, akkor keress bennünket bizalommal, kérj ingyenes weboldal átvilágítást és konzultációt.