ROI a közösségi médiában - A siker mérésének kulcsa

2023.06.05

A közösségi weboldalak immár 20 éve adnak lehetőséget az ismerőseinkkel való virtuális kapcsolattartásra, ám nem kellett sokat várni és a vállalkozások is megtalálták benne az üzleti potenciát, meglévő és leendő vásárlóik megszólításának és a kétoldalú kommunikáció módját. De mi a sikeres közösségi média aktivitás titka egy vállalkozás vagy márka számára? Hol térülhet meg a befektetett energia? Ezt jártuk körbe most.

A közösségi média ma már szinte minden vállalkozás marketing stratégiájának fontos részét képezi. Azonban sok vállalkozás számára adott a kérdés: hogyan mérjük a közösségi média aktivitásunk eredményeit és sikerét? A ROI, azaz a befektetés megtérülése, itt jön képbe. Az alábbiakban megvizsgáljuk, hogyan határozhatjuk meg és maximalizálhatjuk a közösségi média ROI-t.

Mi az a ROI a közösségi médiában?

A ROI a közösségi médiába befektetett energiák megtérülését méri, vagyis azt, hogy mennyi értéket hoznak a közösségi média tevékenységek az üzletnek.

A közösségi média marketing aktivitásunk eredménye számos tényezőtől függ, és a befektetett munka és költségek megtérülésének mértéke vállalkozásonként is igen eltérő lehet, azonban az alábbiakban felsorolunk néhány fontos tényezőt, amelyek hatással lehetnek a közösségi média marketing tevékenységünk sikerére és megtérülésére:

  1. Célkitűzések és stratégia: Fontos, hogy mielőtt belevágunk, határozzunk meg konkrét célokat és stratégiát a közösségi média marketinghez. Ilyen célkitűzés lehet például a márkaismertség, az eladások vagy a webhely látogatószámának növelése, esetleg az ügyfélszolgálat terheinek csökkentése, közösség- vagy adatbázisépítés, illetve a vásárlói igények, a piacunk jobb megismerése és megértése. A célok minél részletesebb meghatározása segít irányt adni, mérni és kiértékelni az eredményeket.
  2. Közönség: A közösségi média sikerének egyik legfontosabb eleme a célközönség meghatározása, megértése és megfelelő elérésük. Az elérni kívánt célcsoport mérete és jellege alapvetően befolyásolhatja a közösségi média marketing megtérülésének sikerét. Ha célközönségünk aktív a közösségi médiában, és könnyen elérhető, akkor nagyobb esély van a sikeres eredmények elérésére. Fontos tudni, hogy kik alkotják a célközönségünket, mi az érdeklődési körük, milyen platformokat használnak, és mikor, milyen típusú tartalomra reagálnak. Ez lehetővé teszi, hogy személyre szabott tartalmat és üzeneteket hozzunk létre, amelyek jobban megszólítják és elkötelezik a közönséget.
  3. Tartalom minősége: A minőségi, releváns, érdekes és hasznos tartalom kulcsfontosságú a közösségi média marketingben. Az elkötelező és meggyőző tartalom nagyobb valószínűséggel vonzza a felhasználók figyelmét, és elősegítheti a követők számának és az elkötelezett közösségnek a növekedését. Közösségi csatornáktól függően érdemes különböző típusú tartalmakat kínálni, mint pl.: cikkeket, képeket, videókat vagy infografikákat, hogy változatos és érdekes tartalmat nyújtsunk.
  4. Közösségépítés és kapcsolatépítés: A közösségi média nem egy egyirányú kommunikációs csatorna, nem csak az információ megosztásáról szól, hanem a kapcsolatépítésről is. Jól működtetni csak úgy lehet, ha aktívan építjük és ápoljuk a kapcsolatot a követőinkkel és a közösséggel. Válaszolnunk kell a kommentekre, kérdezni a véleményükről, és részt kell venni a párbeszédekben. Ez segíthet abban, hogy lojális és elkötelezett közönséget építsünk ki.
  5. Követési és mérési eszközök: Fontos, hogy használjunk követési és mérési (analitikai) eszközöket a közösségi média tevékenységünk eredményeinek mérésére. Ezek az eszközök lehetővé teszik, hogy nyomon kövessük a teljesítményt, például a követők számát, az elkötelezett felhasználókat, az elérést, az átkattintásokat és a konverziókat. Ezek az adatok segíthetnek abban, hogy megtudjuk, mennyire voltunk hatékonyak, mely akció milyen hatást váltott ki, mely időszakban a legideálisabb kommunikálnunk, azaz mi működik és mi nem a közösségi média aktivitásunkban.
  6. Konverziós lehetőségek: A közösségi média aktivitás sikere nem csak a követők vagy az elért felhasználók számától függ, hanem a konverzióktól is. A weboldalunkon vagy alkalmazásunkban történő konverziók (pl. vásárlások, kitöltött űrlapok, telefonhívások, email küldések, fájl letöltések, eseményre történő jelentkezések stb.) szintén fontosak a megtérülés szempontjából. A közösségi média tevékenység hatékonyságát azon lehet mérni, hogy ezek a közösségi média csatornákról érkező látogatók milyen arányban alakulnak át konverzióvá.

Sokszor nem elég a nagy elérés, pénzügyi szempontból is mérhetően eredményes közösségi média kampányokat kell készíteni.

Fontos megjegyezni, hogy a ROI megállapításához, vagyis a közösségi média marketing eredményeinek méréséhez időre van szükség. Gyakran előfordul, hogy hosszabb időbe telik, mire láthatóvá (mérhetővé) válnak a pozitív hatások. Elengedhetetlen, hogy rendszeresen ellenőrizzük és finomítsuk a stratégiánkat a változó körülményeknek és a közösség igényeinek megfelelően.

A fent említett tényezők figyelembevételével azonban nagyobb esélyünk van a sikeres közösségi média marketing kampányunk kialakítására és azok megtérülésére.

Ha szeretnél megtérülő közösségi média aktivitásokat, de nincs rá időd vagy nem értesz hozzá, esetleg most is futnak kampányaid, de nem tudod megfelelően mérni az eredményeket, kérj ingyenes konzultációt és segítünk.

#ROI | #közösségi média | #eredmények mérése | #sikeres közösségi média aktivitás

Kapcsolódó bejegyzések:

13+1 tipp, hogy miként indíts és marketingezz egy webshopot (2023.04.01.)

7 előny, amit biztosan elbuksz, ha nincs közösségi média stratégiád (2021.05.29.)

Hogyan készíts közösségi média marketing tervet? (2021.01.02.)